tabung kereta :)

Saturday, November 26, 2011

lelaki, perempun dan dapur

Assalamualaikum w.b.t. Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk menikmati hidup di tahun baru. Salam Maal Hijrah :)


sudah dua minggu lebih menghabiskan cuti di rumah. kesibukan di rumah berbeza dengan kesibukan di maktab. lebih bahagia menjemur baju di ampaian berbanding mengadap laptop menyiapkan tugasan. lebih seronok mengemas rumah dan memasak berbanding membaca buku-buku penuh berisi fakta untuk diserap ke otak. di maktab, segala masalah yang ada sangat menyerabutkan walaupun hal remeh-temeh. tapi di rumah, sebesar-besar masalah pun dirasakan seperti remeh sahaja. jadi, haruslah menghargai masa-masa cuti yang berbaki :)


musim-musim hujan begini, pantang cahaya matahari muncul, diri ini mula berkejar-kejar setiap pagi meng'operasi'kan mesin basuh. kata umi, tidak mahu 'membazir' cahaya matahari :) sebelah malam pula suka saya menonton program Masterchef Malaysia di saluran Astro Ria. selain dapat mempelajari tersangat banyak banyak banyak banyak tips memasak dan mengilhamkan resepi baru, saya sangat teruja dan kagum dengan chef-chef selaku peserta program yang masih muda, dan terutamanya LELAKI. tidak dapat disangkal kebanyakan chef-chef tersohor di negara kita mahupun di negara luar adalah dalam kalangan lelaki.


sungguh. saya berasa kagum jika seorang lelaki itu pandai memasak dan cekap di dapur. tambahan pula di usia muda, bahkan ada yang belasan tahun. mencipta resepi sendiri, memasak dalam jangka masa terhad tapi mereka mampu! memang tabik!


tidak dinafikan, kata orang tua-tua, dapur adalah tempat orang perempuan. dan sebagai seorang isteri dan ibu, memasak adalah tugas rutin. itu wajib! orang perempuan mesti belajar memasak. harus tahu selera seisi keluarga. itu penting. tapi, tapi, tapi



"kelihatan kacak pula lelaki yang pandai memasak"
hihi ^_______^



wasalam~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tabung kereta :)

Daisypath Happy Birthday tickers