tabung kereta :)

Tuesday, November 17, 2009

sentiasa pertama

assalamualaikum w.b.t...
subhanallah..
alhamdulillah..
allahuakbar..

sungguh lama tak menjenguk ke blog dan menaip sesuatu. Rindu benar pada keluarga. Aduh.. terutamanya UMIE.


siapa no.1 dalam hidup kalian selepas Allah dan Rasul? suka benar menitip telinga untuk mendengar bait kata lagu dari Yusuf Islam..

who should I give my love to, my respect and my honour to..
who should I pay good mind to, after Allah and Rasulullah..
comes your mother,

who next? YOUR MOTHER..who next? YOUR MOTHER...
and then your father..

ibu.umie.mama.mak.apa sahaja panggilan untuk seorang wanita bergelar ibu, yang pasti mereka telah dan sentiasa melakukan pengorbanan. pengorbanan bukan atas desakan dan paksaan, apalagi kepuraan tetapi kerana kasih, cinta dan sayang yang tulus dan suci sebagai seorang ibu.

bagi saya, dalam hidup ini selepas ALLAH dan Rasul, umi lah insan pertama yang saya cintai. saya pasti, ramai yang begini..meletakkan ibu sebagai wanita pertama di hati. bagi saya, cinta umi tiada bertepi untuk suaminya. sayang umi tiada tara buat anak - anak. kasih umi tidak bersempadan mencurah pengorbanan.

memegang nama yang membawa erti 'lemah - lembut', perawakan umi seiring bersama nama ditatangnya. seorang wanita yang cukup berhemah. sungguh sopan butir bicara. bagi saya, umi seorang yang lembut peribadinya tetapi cukup perkasa cinta dan hatinya. soal sikap tolak ansur, usah dipertikaikan, umi lah juara. itu naluri sebahagian besar insan bergelar ibu.

segala cerita yang tidak mampu diungkap, segala rahsia yang tidak bisa dituturkan kepada insan lain, lancar sahaja terburai semua di hadapan umi. segalanya! tiada rahsia antara kami. segala yang diceritakan terasa begitu selamat. ibarat diluahkan ke dalam sebuah kotak besi, kemudian di kunci dan dililit bersama rantai dan mangga besar, lalu kuncinya dicampak ke lautan. kotak itu tidak bisa ditemui dan dibuka lagi.

umi bijak mengutara ulasan, cerdik menutur barisan idea, dan sungguh pintar mendekati anak-anak bersama nasihatnya. segala yang ditutur ibarat ubat penenang jiwa yang tiada dijual di mana-mana. ibarat satu simbahan semangat yang mencurah-curah. tatkala mendengar setiap nasihatnya, gugup bertukar linang. resah bertukar tenang.

saya puji perawakan umi. saya hormati pendiriannya. saya hargai pengorbanannya. saya impikan jiwa keibuan sepertinya. saya dambakan sikap tulus sepertinya.

buat umi yang dicintai dan dihormati, ketahuilah diri ini terlalu menyayangimu. terima kasih atas segala - galanya. ingin menjadi anakmu sehingga ke DUNIA YANG ABADI kelak..


say ALHAMDULILLAH..

thank you ALLAH..

thank you ALLAH..

for my MOTHER..



kamu sentiasa wanita pertama di hatiku

Friday, October 2, 2009

riang raya IPGM Bainun..

assalamualaikum..w.b.t..

tadi berlangsung Majlis Sambutan Hari Raya peringkat Kampus. majlis bermula jam 10 pagi. pelancaran di dewan, dan jamuan di astaka Waja.

satu kelainan tahun ini, warga kampus diberi peluang untuk merasa kemeriahan raya dengan sesi memasak pada malam sebelumnya. bakar lemang, masak rendang, ketupat dan macam - macam lagi.

sambutan meriah. hidangan sedap. ada dedikasi lagu - lagu raya. keseluruhannya, dari mata saya, berjalan dengan baik : )

sekalung ucapan tahniah dan penghargaan terima kasih kepada semua yang menjayakan Sambutan Raya ini. khususnya buat YDP dan sayap - sayap JPP 2009 - 2010. atas tenaga yang dicurahkan. atas kudrat yang disumbangkan. atas masa yang dikorbankan. hanya ALLAH sahaja yang mampu membalasnya.

bersama kawan - kawan yang best di pagi sambutan raya!

Lan dan asyraf me'nyumbang'kan lagu raya..

iza, honey dan kak Pipi

weed, kak qq dan kak pipi

tengah tunggu makan..hehe : dengan kelly dan timex

kak fiqah, kak muna, kak anis

kak sal dan faris sedondon gitu..: )


geng PJ..yana, syaza, mia

dengan wani yang happening!

pakcik KS bajet macho..haha

meriah di pagi hari walau perut berkeroncong riang...ngeee~

selagi kita tahu MENGHARGAI..

assalamualaikum w.b.t..
selawat beserta salam buat junjungan besar Muhammad S.A.W..syukur ke Hadrat Ilahi masih dikurnia segala macam nikmat dan kesenangan. salam penuh kerinduan buat keluarga, salam sayang buat rakan - rakan.

berminggu laman ini diabaikan.hehe: )
sibuk beraya mungkin. dan assignments yang berlambak dan beratur panjang untuk disiapkan dan di submit.

bercakap perihal raya. pada penilaian saya, lebaran tahun ini cukup meriah. cukup berpuas hati dengan sambutannya. sederhana. tapi sejujurnya bahagia melaluinya. benar. sudah ramai insan - insan tersayang sudah pergi, sudah banyak benda yang seronok sudah tiada dan sudah banyak perkara yang meriah sudah hilang...

TAPI..
selama kita tahu menghargai apa yang kita ada sekarang dan selagi kita bijak untuk menikmatinya, pasti bahagia itu milik kita : ) setuju?

syawal pertama. pagi - pagi lagi, selepas sembahyang raya umi ayah dah bawa tetamu dari masjid. kenalan lama katanya. selepas tetamu pembuka hari balik, tak putus - putus saudara singgah bertandang. ayah dan mak saudara, sepupu sepapat, kawan - kawan. sampai ke petang. tak menang tangan. tahun - tahun sudah tidak sebegini kalau tidak salah. : )

syawal kedua. beraya ke rumah mak saudara dan rumah terbuka bapa saudara.
hakikatnya, semakin bertambah umur kita, semakin kita tahu untuk menghargai hari - hari sebegini.

syawal ketiga. juga rumah terbuka. rumah sepupu. petang kawan - kawan datang.
tersenyum puas bila dapat melayan kawan sebagai tetamu di teratak sendiri. walau tiada rumah terbuka, namun rumah saya sentiasa 'terbuka' di hari raya.:)

sehingga raya ketujuh, rumah masih dikunjung.

alhamdulillah. bersyukur. lebaran tahun ini cukup meriah dan memberi seribu satu makna buat saya dan keluarga tercinta. mungkin kepuasan itu bergantung terhadap bagaimana cara kita menghargainya.

mungkin waktu kanak - kanak dulu, kepuasan dan kemeriahan itu pada bilangan mercun yang dibakar. pada kuantiti duit raya. pada pakaian raya baru. dan mungkin pada lagu - lagu raya yang didendang.

tetapi, bila sudah besar begini. penghargaan, kepuasan dan kemeriahan syawal ini bukan lagi pada itu semua. bagi saya, kini kemeriahan itu pada ikatan ukhwah antara keluarga dan sanak - saudara. penghargaan itu pada kunjungan murni di hari mulia. dan kepuasan itu pada ampun yang dihulur dan maaf yang dipinta dari ayah bonda, adik - beradik, sanak saudara serta rakan taulan.

oleh itu.
setiap apa yang kita ada sekarang adalah untuk dihargai. bukan diratapi. sejauh mana pun ia tidak bermakna pada kita, selagi kita tahu untuk menghargai, ia akan menjadi sesuatu yang berharga. namun, jangan pernah lupa pada yang telah pergi.

bersama ayah tersayang.

long. nik . lang . umi sayang. dan angah.

wallahu'alam.

Wednesday, September 16, 2009

Ramadhan Berlalu..Lebaran Menjelma..

assalamualaikum w.b.t

beberapa hari sahaja lagi..bulan penuh keberkatan bakal pergi meninggalkan kita..pergi meninggalkan seribu makna yang tidak terhingga. yang tiada di bulan lain. belum puas berdampingan dengan ramadhan. hati ini belum bersedia melepaskan ramadhan. perginya ramadhan bakal di rindui...entah masih berpeluang untuk menyambut ramadhan seterusnya......

justeru.
sempena syawal yang bakal menjelma menggantikan ramadhan ini. saya ingin mengucapkan Salam Lebaran dan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat keluarga tercinta, saudara mara, semua sahabat handai khususnya 3PPISMP KS 1, guru pelatih IPGM Kampus Tuanku Bainun serta semua pensyarah, cikgu - cikgu dan kawan - kawan kat SCIPP.. dan kepada semua yang mengenali diri ini....semoga syawal ini mencurah selautan pengertian buat kita semua. ampun maaf dipinta atas semua salah dan silap. maaf zahir dan batin.



wassalam.

Monday, September 7, 2009

pergi tak kembali

17 Ramadhan 1430H

hari baik Nuzul Quran, bulan baik Ramadhan Mubarak

setiap yang hidup dan dicipta pasti akan kembali ke penciptaNYA.
semoga arwah ditempatkan bersama para solihin

InsyaALLAH
~al Fatihah dan sekalung doa buat arwah~


Saturday, September 5, 2009

kamu akan terus menunggu bukan?

assalamualaikum..

Sudah 4 hari saya biarkan dia. Saya abaikan dia. Saya tidak bertanya khabar dia. Hanya sekali sekala selisih dan berpandangan. Saya senyum. Dia tidak membalasnya. Mungkin dia tersinggung dengan sikap saya. Kerap kali saya menatapnya, tapi dia sungguh tulus menanti. Saya biarkan dia menunggu saya tanpa sepatah kata. Bukan saya tiada masa untuk dia. Bukan juga saya tiada waktu untuk diluangkan untuk dia.

Tapi entahlah. Saya teringin untuk menatap mukanya. Teringin benar untuk berbicara dengan dia. Tapi saya juga tidak tahu mengapa, hati ini belum tergerak untuk mengambilnya sebagai sesuatu yang amat bermakna buat diri saya.

Cuti tiga hari tanpa rakan sebilik pun tidak mampu untuk saya mengajaknya sebagai teman. Untuk menemani saya yang kebosanan. Mungkin keluar bersama. Mungkin juga berbuka puasa bersama – sama. Teringin juga. Jauh di sudut hati, saya tahu dia terkilan dengan apa yang saya lakukan kepada dia. Tapi dia tetap diam penuh sabar. Menunggu saya penuh erti. Mungkin kerana kesibukan. Mungkin juga saya belum bersedia. Ya! Saya belum bersedia. Saya belum bersedia untuk bertatap muka dengannya. insyaALLAH, saya akan cuba persiapkan diri dahulu sebelum bertemu dia…


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*



Buat SI DIA, wadah ‘Isteri Mithali Idaman Seorang Suami’..maafkan saya.. bila saya sudah bersedia, kurang sibuk, saya akan bertatap muka, menghabiskan bacaan dan berbicara dengan kamu ya. Saya akan meminta kamu menemani dan menghilangkan kebosanan saya. Kita keluar bersama. Masih gusar untuk membelek helaian kamu. jangan marah ye. Mungkin kerana masa itu masih jauh. Tapi persediaan itu perlu bukan? hehe... Terima kasih kerana masih menunggu penuh erti di rak meja saya..: ) kamu akan terus menunggu bukan?

benar. saya dapatkan kamu bukan untuk diabaikan.


Friday, September 4, 2009

mengapa bibir ini semakin sukar mengukir senyum

assalamualaikum..
Alhamdulillah ‘ala kulli hal.
alhamdulillah atas nikmat iman dan islam.

entah mengapa sejak akhir-akhir ini saya lebih gemar membaca buku, blog atau halaman internet dari menulis. mungkin ada hikmahnya untuk saya ber'hibernasi' sebentar untuk menilik diri nurani dan bermuhasabah di bulan penuh keampunan ini.

mengapalah. senyum semakin susah untuk diukir. untuk dihadiahkan kepada insan-insan yang bertatap muka dengan saya. kadang-kadang bila emosi 'tidak senyum' tapi bibir perlu senyum, merasakan diri ini sangat hipokrit. PLASTIK! benarlah, senyum itu sedekah. senyum mampu bagi kebahagiaan kepada orang lain. jadi saya harus senyum. hmm

setiap manusia PASTI ada masalah. tidak terkecuali saya dalam menempuh hidup yang penuh mehnah dan tribulasi ini. tapi sejak akhir-akhir ini, masalah itu benar-benar menguji kekuatan diri. cabaran Ramadhan barangkali. orang kata, masalah membenihkan kedewasaan. cabaran memutikkan kematangan.


untuk seseorang yang buat bibir ini semakin sukar untuk senyum, ketahuilah. kamu tidak selalu benar. kamu tidak akan sentiasa berada di atas. hanya ALLAH yang tahu. kamu mahu difahami tapi kamu tidak pernah cuba untuk memahami. kamu mahu diri dibimbing untuk berubah, tapi kamu tidak pernah cuba untuk membimbing diri kamu ke arah satu perubahan. kamu tidak suka orang cakap belakang, semua orang begitu. tapi kamu juga pantang orang menegur dan memberi nasihat. itu silap kamu.

saya tidak pernah mengatakan diri saya yang baik dan betul. tidak. tapi cara kamu yang salah. cara kamu langsung tidak berhikmah. kamu pentingkan diri. kamu menggunakan orang untuk kepentingan peribadi kamu. kamu mungkin bijak dalam mengungkap kata dan meraih 'defender' untuk menyokong kamu tapi kamu kurang bijak dalam menilai diri kamu. kamu mungkin bijak dalam mengaut majoriti penyokong untuk memihak kepada kamu. tapi kamu kurang pandai dalam memaut fikiran kamu untuk matang. kamu mungkin bijak untuk berkata-kata untuk orang mempercayai bahawasanya kamu benar dan saya salah. tapi kamu kurang cerdik dalam menghitung balasan Allah.

kamu sangat berpura-pura. pujian kamu sebenarnya satu penghinaan. senyum kamu hakikatnya satu pendustaan. selagi saya tahu apa yang saya lakukan, selagi saya tahu di mana saya, saya tidak akan rebah! itu saya pasti dengan janji Allah. mungkin kamu akan tersenyum lebar apabila melihat air mata saya. mungkin kamu akan bergelak puas dengan tangisan saya. tapi selagi termampu, perkara itu tidak akan berlaku. kecuali dengan ketentuan Allah.

selama ini kamu merasakan kamu boleh berbuat sesuka hati. memandang insan di bawah kamu sebagai yang hina dan bisa diperlekeh? kamu silap besar. kamu tergelincir dari perhitungan kamu. kamu menganggap orang di bawah kamu sebagai lantai untuk kamu pijak dan kotori? maaf.

saya menyayangi kamu sebagai seorang kawan. sebagai sahabat seagama. seakidah. sebagai teman yang sama-sama memegang gelaran kaum Hawa. sebagai rakan yang bisa bergelak ketawa dan sedih bersama. menghormati kamu sebagai seorang yang tegas pendirian. tapi saya benar-benar silap. kamu bukan begitu. kalau sekali dua mungkin masih boleh diubati. tapi andai luka itu berkali-kali mencengkam pada parut yang sama, parah. parah untuk diubati.

biarlah orang menilai saya sabagai keras hati atau keras kepala atau apa sahaja. memaafkan mungkin sudah tetapi melupakan mungkin payah. kepercayaan yang hilang tidak ada galang ganti. dan saya tidak mahu terus menjadi PLASTIK dan berpura-pura. saya masih boleh terus hidup walaupun tanpa kamu. selagi Allah bersama.

wallahua'lam.

p/s : mungkin saya tidak mampu menjadi KRISTAL, tapi saya lagi tidak mampu menjadi PLASTIK.

Wednesday, August 19, 2009

Piala Ramadhan

assalamualaikum..

beberapa hari sahaja lagi, tirai Syaaban bakal dilabuhkan. Sayu meninggalkan bulan penuh kenikmatan. namun bahagia bakal menyambut bulan penuh kemuliaan dan keberkatan. Ya Ramadhan.

sebagaimana seorang pejuang persiapkan diri ke medan perang, sebagaimana seorang ibu persiapkan anak untuk hari pertama persekolahan, dan sebagaimana kita persiapkan diri untuk ke dewan peperiksaan, seperti itulah persiapan perlu diperkemas untuk menyambut Ramadhan Mubarak ini.

langkahan ke bulan penuh kemuliaan ini bukanlah satu jejak semata. tapi harus disusun dengan perancangan dan persiapan untuk ke lapangan bulan istimewa ini. perlu persiapan rohani dan jasmani. justeru, wafa'kan setulus kesyukuran ke hadrat Ilahi atas kesempatan yang masih dibuka kepada kita untuk menjenguk lagi ke bulan Ramadhan kali ini.

masih dipanjangkan umur. dimurahkan rezeki. dikurniakan nikmat yang tidak putus-putus. nikmat kesihatan yang walafiat. nikmat akal. islam. iman. dan segalanya yang tiada tolok bandingnya.

bergembiralah untuk kedatangan bulan Ramadhan. Sesungguhnya Rasulullah senantiasa membawa khabar gembira kepada sahabat-sahabat baginda setiap kali datang bulan Ramadhan. pada bulan ini. Allah membuka semua pintu-pintu syurga dan menutup semua pintu neraka jahanam. justeru, berkejarlah untuk merebut Piala Ramadhan.

bertekadlah mengisi detik-detik Ramadhan dengan ketaatan.banyakkan taubat nasuha.

Sambutlah Ramadhan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Kepada Allah, dengan taubatan nasuha. Kepada Rasulullah SAW dengan melanjutkan risalah dakwah baginda dan menjalankan sunnah-sunnah baginda.

Kepada orang tua, isteri dan anak serta karib kerabat.... mempererat hubungan silaturrahim. Kepada masyarakat, dengan menjadi orang yang paling bermanfaat bagi mereka.

jadikan Ramadhan yang hadir kali ini ibarat Ramadhan terakhir buat diri kita. Mungkin tiada lagi Ramadhan seterusnya untuk kita.
rebut Piala Ramadhan! selagi kita masih berpeluang.

InsyaALLAH.
Wallahu'alam.

Monday, August 17, 2009

eXploraCe!

assalamualaikum w.b.t..
selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat baginda, ulamak dan pejuang-pejuang Islam.

Salam kerinduan buat keluarga.
Salam persahabatan buat sahabat-sahabat.
Salam persaudaraan buat semua.

penat. tapi best!
geng KS 1 joint INFOHUNT atau nama ikut bahasa ibundanya Jejak Maklumat. :)
Pertandingan ini dianjurkan oleh Perpustakaan Negeri Pulau Pinang. Bertempat di Times Square Penang.

Pagi tadi...dalam pengiraan kami, rancangan kami untuk join explorace ni hampir terkubur bila mana segala apa yang kami harapkan tidak berjalan seperti yang dimahukan. Kata pihak library, segala pengangkutan dan benda alah lain akan mereka uruskan. tapi tahu-tahu, cakap tak serupa bikin.

segala pengecualian kuliah, pengangkutan dan pengiring kami terpaksa uruskan sendiri. memang. bukanlah perkara besar. tapi, jika dimaklumkan sejam sebelum bertolak, memang perkara rumit. turun naik pejabat juga lah.

pertandingan INFOHUNT ini hanyalah sampingan sahaja, sempena Majlis Pelancaran Kempen Mengibar Jalur Gemilang dan Menghias Premis-Premis Kerajaan. sempena Hari Kemerdekaan. terdapat juga gerai-gerai pameran yang menjadi serbuan kami untuk MENJEJAK MAKLUMAT! yeah!:)


ada 6 sampul bersoalan untuk kami selesaikan. dalam masa hanya 20 minit, kami perlu serbu 6 gerai untuk dapatkan maklumat melalui pembacaan. dan tak semua maklumat tertera di situ. pengetahuan am masing-masing. letih. serius penat. tapi best.

tak larat nak tulis panjang-panjang entry ni.:)
terima kasih untuk kumpulan yang best!

.bab.ieza.scha.wani.


thanks juga untuk kumpulan LNJ dan Pak Yus Raja Lawak for entertaint us.
kamu bertiga memang sempoi! hehe..



p/s : umie bertolak ke China malam ni. sama-sama doa umie selamat sampai dan balik ye.

wassalam.

Wednesday, August 12, 2009

fuhh!!

::PENAT::TAK LARAT::PENING KEPALA::TEGANG::LETIH TUBUH::LESU::LENGUH::SAKIT PINGGANG:: aduhai pameran...

:::mata dah jadi macam mata PANDA. 24 jam ALLAH bagi sehari. 4 jam sahaja untuk tidur. 20 jam lagi???:::

Monday, August 10, 2009

pameran oh pameran

assalamualaikum..
syukur alhamdulillah..masih diberi kesempatan untuk menikmati kehidupan di bumi Allah ini.

dekat kelas hari ini, seorang pensyarah pun tidak menjengah ke kelas kami. semua sibuk dengan kerja masing-masing. termasuk tutor kesayangan kami. jadi, kesempatan digunakan oleh KK (Bab) untuk mengumpul tugasan PNB. Bersengkang mata juga semalam nak siapkan. susah.:)

selepas waktu rehat, En.Zahari arahkan setiap ketua kumpulan pameran untuk ke stor ambil barang. nama lagi ketua, mesti la wakil sahaja. tapi, saya dan Cik E menyibukkan diri tolong Lan. hehe :) barang-barang yang diminta untuk persiapan pameran Program Semarak Perpaduan dan Patriotisme, alhamdulillah 80% dapat dipenuhi oleh peruntukan maktab.

konsep pameran kumpulan saya ialah Kebudayaan: Pakaian Tradisional. lihat pada tajuk macam perkara 'simple' sahaja. tapi hakikatnya, susah juga. pameran bukan sekadar satu pertunjukan bahan-bahan yang ada sahaja. tapi idea-idea untuk mempamerkan bahan-bahan dengan cara yang paling menarik. konsep bagaimana diperlukan untuk menarik minat pengunjung ke tempat pameran. bagi saya, mencabar.:)

kata Encik, Program Semarak Perpaduan dan Patriotisme ini bukanlah calang-calang program. program besar. dihadiri oleh ramai orang kenamaan. justeru, program ini diharapkan dapat berjalan dengan sempurna dan mampu meninggalkan impak yang besar dalam diri setiap individu.

insyaallah. segala usaha akan dikerah untuk menjayakan program dan pameran ini. tetapi, usaha bukan harus diletakkan pada sebesar dan seeksklusif mana sesebuah event itu. kecil atau besar sesebuah program itu, usaha perlu sentiasa pada 'ranking' yang paling atas. insyaallah.

setelah meneliti semula kekangan ketika melakukan persiapan, idea pertama kami terpaksa diubah sedikit sebanyak dan diolah dengan idea baru. walaupun tidak lari jauh dengan idea asal, tapi cukup sarat kepala untuk memikirkannya. tapi semua ahli kumpulan masih lagi mampu tersenyum.:)

bermula dari malam ini dan seterusnya, persiapan bahan-bahan akan dilakukan pada setiap malam. arahan En.Zahari. hari Rabu nanti. complete! insyaALLAH.

terima kasih untuk semua ahli kumpulan. terima kasih untuk Wani dan Cik E kerana bersama-sama design bookmark tadi. terima kasih Ley untuk tenaga yang mengangkat bahan-bahan pameran.:) terima kasih yang tidak terhingga juga kepada En.Zahari yang memberi kepercayaan kepada kami untuk terlibat dalam pameran ini.

p/s : semangat nyanyi 4 buah lagi masa rehearsal kat Kirkby tadi..hehe..:) lepas tension.
(scha.ieza.mimi.bib.wani.bab.ley)

Saturday, August 8, 2009

thanks to timex.

(timex: selaku rakan sekelas, satu biro Penerbitan JPP, satu GERKO, satu jawatankuasa tertinggi kajian lapangan, satu blok asrama, satu kepala, satu angin..apa lagi yang kita sekali Timex?huhu)

terima kasih buat fatimah saidah a.k.a TIMEX kerana bagi kepercayaan penuh pada scha untuk tolong buat kertas kerja kajian lapangan dengan timex sejak dari bulan 6 lagi walau scha hanya vice secretary sahaja. hehe..:)
our efforts near to the goal! alhamdulillah :) thanks untuk Nabil sebagai presiden dan semua jawatankuasa KS 1 & 2 jugak.

usah diukur pada nama

assalamualaikum w.b.t.
subhanallah. alhamdulillah. allahuakbar.

sejujurnya, sudah lama kiranya hati ini memberontak dan meronta meminta diluahkan sesuatu. namun kepada siapa, bagaimana dan dimana. sesungguhnya kewujudan blog yang tidak seberapa ini bukanlah medan untuk saya meluahkan segala ketidakpuasan hati atau sebagai tapak demonstrasi terhadap sesuatu perkara. tetapi cukuplah sekadar satu hamparan ekspresi hati, perasaan, pandangan dan idea untuk sama-sama kita bermuhasabah.

usah diukur pada nama. kata orang, apa ada pada nama? adakah nama hanya satu kombinasi huruf-huruf dan dijadikan satu perkataan lalu memainkan peranan sebagai satu panggilan? entah.

Pengajian Sosial. Sains Sosial. ini juga satu nama. nama opsyen kami. yang menjadi masalah( kepada individu yang menjadikannya satu masalah) bukan pada perkataan PENGAJIAN. yang menjadi isu bukan pada perkataan SAINS. tapi pada SOSIAL!!

Subhanallah. sejak dari semester satu persediaan lagi kami dihujani dengan pelbagai tanggapan dan pandangan negatif. kerana? semata-mata nama kelas. SOSIAL. segala tingkahlaku dan tindak tanduk kami diukur hanya pada nama. adilkah begitu?

bagi saya? TOTALLY NOT! langsung tidak adil. itu penilaian tahap rendah. tahap yang paling tidak boleh diterima pakai. ya! kami akui, sebagai insan biasa yang tidak akan pernah terlepas dari melakukan khilaf dan dosa, kami juga sering melakukan perlakuan-perlakuan yang melanggari batas-batas norma kehidupan. tingkahlaku kami pasti ada sahaja yang tidak kena dimana-mana. pasti ada sahaja yang menjengkelkan. annoying.

mungkin bukan semua. mungkin seorang dua sahaja. tapi benarlah, kerana nila setitik habis susu sebelanga. pastinya setitik biru akan mengalahkan sebelanga putih. kerana nila, susu menjadi mangsa. tapi adilkah jika belanga juga turut terheret ke dalam masalah ini? begitulah diibaratkan.

perkataan sosial bahkan seolah-olah satu fenomena yang memaksa kami dikaitkan dengan pelbagai perkara negatif. dari segi pergaulan. pemakaian. percakapan dan pertuturan. disiplin. adab. keagamaan dan banyak lagi.

'perangai buruk, pelik..entah apa-apa..tapi tak hairanlah..kelas kajian sosial..nama pun sosial, perangai apa lagi...'
zzaassss!!! uish. bagai petir menyambar telinga saya bila mana mendengar ungkapan keramat itu!
tidak keterlaluan jika saya nyatakan disini bahawa itu satu penilaian yang zalim (minta maaf). cukup tidak berpuas hati dengan penilaian itu. saya meneliti perawakan individu itu. nampak alim dan baik-baik sahaja. hmm. mungkin dia tidak berpuas hati terhadap salah seorang dari kami.

ya! benarlah. kalau ya pun tidak berpuas hati terhadap salah seorang dari kami, adilkah kalau segala buruk dan pelik itu diletakkan ke atas kepala dan bahu kami untuk digalas?? wajarkah segala tanggapan negatif itu dihumban keatas semua daripada kami untuk dipikul?

seperti biasa, tepuk dada. tanya iman.
paling sinis, nama kelas kami yang disebut-sebut. KAJIAN SOSIAL. pedih. kecewa. amat ngilu.
pedih dengan penilaian itu. kecewa dengan sikap individu itu. dan ngilu dengan tanggapan serong ke atas nama opsyen kami. ahh!

beberapa persoalan disini. mengapa sebenarnya kami dipandang begitu? (bukan semua yang ada tanggapan begitu terhadap kami. hanya segelintir yang sangat sedikit tapi cukup untuk membuat kami pedih. ya!)
mengapa?

adakah kami dipandang SOSIAL hanya kerana subjek sejarah kami yang menyingkap peristiwa-peristiwa lampau dan penuh bermakna itu?
adakah kami dianggap SOSIAL hanya kerana subjek geografi kami yang mengkaji dan meneliti setiap ciptaan dan anugerah ALLAH swt di muka bumi ini?
adakah kami diberi penilaian SOSIAL hanya kerana subjek ekonomi dan pembinaan negara bangsa kami yang meninjau gelora politik dan pucuk kepimpinan negara?

saya ada jawapannya. mungkin juga anda.
mungkin kerana tingkahlaku. tindak tanduk. perangai. dan etika. mungkin segelintir ya. bukan semua. manusia pelbagai ragam dan perangai. tapi usahlah penilaian itu terlalu cetek. lebarkan sayap pemikiran kita sebelum meletakkan sesuatu tanggapan itu. luaskan skop pemikiran kita untuk memberi satu persepsi terhadap sesuatu.

mungkin sukar untuk mengubah penilaian pertama. tapi hendak seribu daya.

namun!
meskipun kami sering diasak dengan ini semua. tapi kami tidak pernah menyesal untuk berada di opsyen ini. malah, kami berbangga!
FAKTA!
sains sosial merupakan satu bidang pengajian yang paling tinggi dan luas skopnya berbanding bidang lain dalam sistem pendidikan sejak dari dahulu lagi. dan dengan ini, kami berbesar hati untuk menjadi salah seorang daripadanya!

'sometimes we need critics to build a higher pride!'

jangan diukur pada nama. tapi nilailah pada budi dan peribadi.
wallahua'alam.

*p/s: sorry, entry ni banyak tanda seru (!)..bukan marah tapi sekadar tanda. sama juga, Kajian Sosial, bukan sosial tapi sekadar NAMA!!

Thursday, August 6, 2009

sukar.sakit untuk positifkan pemikiran.

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh. Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga ke hadrat Ilahi kerana masih dan terus diberi segala nikmat duniawi. semoga nikmat ini tidak melalaikan hidup sebagai khalifah di muka bumi ini.

setuju atau tidak dengan tajuk entry ini? saya pasti. ramai yang mengangguk setuju.:) mengapa? betapa sukarnya untuk mempositifkan fikiran dan minda kita. setiap hari yang kita lalui, 80% tenaga mental kita dimanipulasi untuk melayan karenah emosi berkaitan ketidakpuasan hati kita terhadap orang lain.

setuju? anda perlu mengangguk lagi. kerana ini fakta. fakta ya! bukan mitos.

lazimnya, emosi negatif ini akan mendorong kepada situasi negatif terhadap pandangan kita terhadap seseorang. kurang jelas? begini. andaikan anda telah berumahtangga dan mempunyai seorang suami, tiba-tiba dalam satu kejadian, anda terlihat seorang perempuan, dengan gaya yang mengada-ngada, suara yang mendayu-dayu, dengan penuh menggoda sedang berbicara dengan suami anda itu, dalam suasana yang mencurigakan.

apa yang ada dalam fikiran anda pada masa itu. geram. sakit hati. menyampah. geram. kecewa. terasa hak anda perlu disuarakan. bukan? saya pasti. tidak ramai yang mampu mempositifkan minda mereka pada situasi singkat begini. pasti tersangat jarang individu yang berfikiran begini.

~hmm..mungkin hal kerja. urusan penting. keperluan untuk berbincang. mungkin gaya dia bercakap memang begitu. mungkin nada suaranya azali lagi begitu. manja. mungkin dan mungkin. berapa banyak kemungkinan anda perlu cipta untuk berfikiran positif? sukar bukan? dan sakit pastinya. hmm. tapi, jika individu itu mampu berfikiran begitu. dia berjaya. memang berjaya. berjaya MEMPOSITIFKAN MINDA.

setiap kali fikiran kita ini memikirkan sesuatu terhadap seseorang, baik mahupun buruk, ibarat kita meminta agar benda itu berlaku keatas diri kita sendiri. ibarat berharap supaya benda yang sama didatangkan kepada kita. ibarat doa tak terucap.

hidup ini seimbang.akan sentiasa seimbang. adil. dan akan sentiasa adil. proses vice-versa akan sentiasa berlaku. dalam erti kata lain balasan.hmmm. percayalah. cepat atau lambat, apa yang anda lakukan terhadap orang lain akan turut berlaku ke atas diri anda. baik atau buruk.

jadi, sentiasalah berfikiran positif selagi kita mampu. selagi kita tahu kebenaran dan hakikat itu. berfikiran positif bukan bererti percaya 100%, tetapi lebih kepada memujuk hati supaya tidak terlalu berprasangka terhadap orang lain. ingat! syak wasangka juga perlu ada untuk menilai sejauh mana keyakinan kita terhadap sesuatu perkara.

fikirkan. and lets do it! don't take it easy. but take it calm.
tukarkan fikiran negatif anda kepada positif dalam sesaat.

Thursday, July 30, 2009

Detik-detik itu..

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

sepatutnya n3 ini di post sebelum n3 notis dibawah ni lagi..hehe..
tapi tak mengapa la..kadang-kadang pusing-pusing, tertukar tu perlu juga..
macam hidup..hidup seperti roda..kadang-kadang kita diatas, kadang-kadang dibawah.
kadang-kadang kita sakit, kadang-kadang kita bersenang lenang.

tapi ingat!
bila mana kita berada di bawah, teruskan perjuangan untuk berada diatas.
dan bila mana kita sudah berada diatas, haruslah sentiasa memandang kebawah.
agar leka dan alpa itu tiada di hati. insyaALLAH.

OK!
berbalik kepada tittle n3 ni..sebenarnya 'detik-detik itu' ialah detik-detik di mana kami berdepan dengan wabak H1N1, yang mana beberapa orang guru pelatih disyaki dan dikuarantin serta merta.

apa lagi, petang tu memang kalut lah dengan sesi meng'order' topeng..: )
orang kata mencegah lebih baik dari mengubati. semua tahu itu.
kita usaha untuk mencegah. ketentuanNYA di tangan Taala.

pagi esoknya. ada perhimpunan bersama Pengarah. wah! nampaknya kami jadi MASK PIONEER. huhu..: )
sebagai satu kumpulan Sains Sosial, kami (Kelas KS1 dan KS2) berbangga apabila kami satu-satunya gerombolan yang memakai untuk ke perhimpunan pagi itu.


Sesuatu yang boleh dibanggakan bukan? bukan. maksud saya, dicontohi.: )
walapun pada awalnya memang segan lah..tak ubah macam demonstrasi jalanan yang terpaksa menutup muka demi aspek keselamatan..hehe..: )


tapi, macam biasa..sebagai kumpulan dari Pengajian Sosial, kami tebalkan muka, tekadkan apa yang kami nak dan perlu buat! Jalan je..
and of course! we got a very weird view! ahh!


kami memang terpanggil untuk lakukan itu. dan kami tak kisah pandangan itu.hehe..: )
lagipun lepas tu, semua guru pelatih diberi topeng percuma oleh pihak pengurusan institut.
bila semua dah pakai. tiadalah yang pelik tadi kan? itu lumrah, kawan..


jika sebelum ini saya hanya dipaparkan pemakaian topeng-topeng ini semua melalui media dan negara-negara asing sahaja, tapi kini! saya, dan kami sendiri perlu memakainya untuk keselamatan dan langkah pencegahan.


wabak itu di sekeliling kami.
penyakit itu terus merebak dan merebak.

Subhanallah. Betapa besarnya ketentuan ALLAH.
semoga usaha pencegahan ini beroleh pertolongan dari Ilahi. InsyaALLAH.

wallahualam.

Notis Institut Ditutup!

Assalamualaikum..

Notis yang memang sudah dijangka!
setelah sekian lama membilang satu persatu institusi pendidikan yang ditutup, akhirnya institut kami turut mengikut jejak itu..

sekitar jam 3.30 petang tadi, kami dihebahkan dengan notis penutupan institut selama 7 hari bermula 29 Julai hingga 5 Ogos 2009. kenapa? kerana wabak itu.

pastinya berita ini disambut dengan dukacita di hati-hati kami..hehe..: )
mesti la! sudah la runsing dengan wabak ini..dan satu lagi, katanya cuti seminggu ini akan diganti pada bulan Ogos ini. Maknanya, kami berkemungkinan tiada cuti pertengahan semester bulan Ogos ni.

apa yang mendukacitakan, kami nak sambut 1 Ramadhan dekat rumah. hmm..
merasai segala kenikmatan dan keberkatan di bulan mulia itu bersama keluarga tercinta.
tapi, apa-apa pun, segala yang ditentukan Allah pasti terselit hikmah yang bermakna.
saya yakin! anda pun kena yakin itu. ya!

tiket. masalah lagi la kalau notis drastik macam ni. tapi insyaallah. malam ni bertolak balik kelantan..: )

semoga sahabat-sahabat yang disyaki dan dikuarantin dijauhi dari segala bahaya.
juga buat sahabat-sahabat yang masih dikurniakan Allah SWT nikmat kesihatan yang baik, bersyukurlah..hargai setiap nikmat itu.

wabak ini tidak mengenal mangsa. bertawakallah.
selamat bercuti! manfaatkan cuti ini sebaiknya.

p/s: buat individu-individu yang penuh tanggungjawab menguruskan sahabat-sahabat yang dikuarantin buat beberapa hari ini, menjaga kebajikan, makan dan minum mereka, terima kasih tidak terhingga. hanya Allah SWT sahaja yang mampu membalas budi baik kalian..: )

Wednesday, July 29, 2009

Wabak Terus Merebak..

Assalamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah dirafaqkan ke Hadrat Yang Maha Kuasa atas segala nikmat dan kurnia buat seisi alam..

28 julai 2009 - senasib dengan deretan institusi pendidikan lain, IPGM KTB turut digemparkan dengan kes beberapa orang guru pelatih yang disyaki dijangkiti wabak H1N1. Pastinya ini bukan berita baik kawan-kawan!

'perhatian kepada semua penghuni blok ------, sila berkumpul di ----- sekarang juga.'

Ahh...jari di papan kekunci laptop terpaksa dihentikan bila Ketua Blok kesayanganku membuat pengumuman..hehe..: ) Penting katanya.

unsur-unsur kemalasan terpaksa dibuang juga dan kaki ini dikerah semahunya untuk turun ke tempat perjumpaan. Bila mana mendengar tentang berita tersebut, fikiran ini terus terlontar ke suatu sudut yang cukup jauh! betul ke apa yang didengar? H1N1 bukanlah sekadar sakit biasa yang boleh sembuh hanya dengan beberapa biji kapsul atau sebotol cecair ubatan. ini virus!

Subhanallah. cuba anda bayangkan jika seekor (kurang pasti penjodoh bilangan untuk virus) virus yang menyerang pendrive atau sesebuah alat teknologi seperti laptop, apa yang akan terjadi? Paling tidak pun, fungsinya akan berkurang. kehadiran virus tersebut pasti akan menjejaskan sesuatu pada komponen itu walaupun sedikit. pasti! itu virus yang diciptakan manusia yang kemampuan akalnya terbatas!

ini? virus ini bukan ciptaan manusia pastinya!
cara merebaknya pula bukan susah.
kalau REJOICE, dengan jari pun boleh..

H1N1, dengan udara pun boleh!
Subhanallah. Maha Kuasa Allah.

Sampai bila wabak ini akan terus merebak dan merebak? adakah ia akan berkurang sedangkan mangsa jangkitannya semakin hari semakin bertambah? senjata biologi ini perlukan penawar.
tapi mampukah kita melawan wabak ini sepenuhnya?

Hanya Allah yang tahu. Kita berusaha. Kita meletakkan keyakinan yang tinggi pada Qada' dan Qadar Allah SWT. Kita tawakkal. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Itu pasti!

Info H1N1
Menurut pembacaan saya, H1N1 dalah penyakit pernafasan khinzir yang disebabkan oleh virus Influenza jenis A. Kebiasaannya virus ini tidak menjangkiti manusia. walaubagaimanapun, jangkitan pada manusia boleh berlaku. seperti sekarang. hmm..

Pada bulan March 2009, terdapat laporan mengenai peningkatan kes-kes jangkitan yang baru, virus ‘strain’ Influenza A (H1N1) pada manusia di Amerika Syarikat dan negara-negara lain. Kejadian jangkitan virus ini merebak dari haiwan kepada manusia dan dari manusia kepada manusia.

Keadaan ini amat membimbangkan Pertubuhan Kesihatan Antarabangsa, tambahan dengan adanya potensi untuk penyakit ini menjadi wabak keseluruh dunia. Kejadian penyebaran virus yang merebak dari manusia kepada manusia masih lagi menjadi tanda tanya.

virus ini boleh merebak dengan mudah. melalui udara sahaja. Jika virus-virus sebelum ini kita boleh hindari melalui sentuhan, perkongsian dan sebagainya. tapi bagaimana dengan H1N1?

kita perlu udara. untuk bernafas.
kita perlu oksigen. kita kongsi udara.
aduhai..virus..virus..

Terdapat 4 virus Influenza jenis ‘A’ yang utama, yang di kenal pasti di dalam badan khinzir. Virus-virus tersebut adalah H1N1, H1N2, H3N1, H3N2. Bagaimanapun kebanyakan kejadian jangkitan penyakit influenza virus terbaru dari khinzir adalah dari jenis H1N1.

apa tanda-tanda H1N1?
Tanda-tanda selsema khinzir pada manusia umumnya sama seperti selsema biasa termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit-sakit sendi, sakit kepala, kesejukan and keletihan. Ada juga laporan adanya tanda-tanda cirit- birit dan muntah-muntah dikaitkan dengan H1N1.

jadi, kawan-kawan yang ada simptom-simptom ni, disarankan untuk dapatkan rawatan segera dari doktor-doktor yang bertauliah.

'prevent is better than cure'
tapi apa-apa pun, segalanya terserah kepada ketentuan ILAHI.

sekian dahulu untuk kali ni.
wallahualam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tabung kereta :)