tabung kereta :)

Thursday, August 6, 2009

sukar.sakit untuk positifkan pemikiran.

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh. Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga ke hadrat Ilahi kerana masih dan terus diberi segala nikmat duniawi. semoga nikmat ini tidak melalaikan hidup sebagai khalifah di muka bumi ini.

setuju atau tidak dengan tajuk entry ini? saya pasti. ramai yang mengangguk setuju.:) mengapa? betapa sukarnya untuk mempositifkan fikiran dan minda kita. setiap hari yang kita lalui, 80% tenaga mental kita dimanipulasi untuk melayan karenah emosi berkaitan ketidakpuasan hati kita terhadap orang lain.

setuju? anda perlu mengangguk lagi. kerana ini fakta. fakta ya! bukan mitos.

lazimnya, emosi negatif ini akan mendorong kepada situasi negatif terhadap pandangan kita terhadap seseorang. kurang jelas? begini. andaikan anda telah berumahtangga dan mempunyai seorang suami, tiba-tiba dalam satu kejadian, anda terlihat seorang perempuan, dengan gaya yang mengada-ngada, suara yang mendayu-dayu, dengan penuh menggoda sedang berbicara dengan suami anda itu, dalam suasana yang mencurigakan.

apa yang ada dalam fikiran anda pada masa itu. geram. sakit hati. menyampah. geram. kecewa. terasa hak anda perlu disuarakan. bukan? saya pasti. tidak ramai yang mampu mempositifkan minda mereka pada situasi singkat begini. pasti tersangat jarang individu yang berfikiran begini.

~hmm..mungkin hal kerja. urusan penting. keperluan untuk berbincang. mungkin gaya dia bercakap memang begitu. mungkin nada suaranya azali lagi begitu. manja. mungkin dan mungkin. berapa banyak kemungkinan anda perlu cipta untuk berfikiran positif? sukar bukan? dan sakit pastinya. hmm. tapi, jika individu itu mampu berfikiran begitu. dia berjaya. memang berjaya. berjaya MEMPOSITIFKAN MINDA.

setiap kali fikiran kita ini memikirkan sesuatu terhadap seseorang, baik mahupun buruk, ibarat kita meminta agar benda itu berlaku keatas diri kita sendiri. ibarat berharap supaya benda yang sama didatangkan kepada kita. ibarat doa tak terucap.

hidup ini seimbang.akan sentiasa seimbang. adil. dan akan sentiasa adil. proses vice-versa akan sentiasa berlaku. dalam erti kata lain balasan.hmmm. percayalah. cepat atau lambat, apa yang anda lakukan terhadap orang lain akan turut berlaku ke atas diri anda. baik atau buruk.

jadi, sentiasalah berfikiran positif selagi kita mampu. selagi kita tahu kebenaran dan hakikat itu. berfikiran positif bukan bererti percaya 100%, tetapi lebih kepada memujuk hati supaya tidak terlalu berprasangka terhadap orang lain. ingat! syak wasangka juga perlu ada untuk menilai sejauh mana keyakinan kita terhadap sesuatu perkara.

fikirkan. and lets do it! don't take it easy. but take it calm.
tukarkan fikiran negatif anda kepada positif dalam sesaat.

1 comment:

cik manis said...

yah, positif,
sntiasa optmis dlm prsekitaran.
akal yg shat smestinya akal yg postif :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tabung kereta :)

Daisypath Happy Birthday tickers