tabung kereta :)

Wednesday, July 29, 2009

Wabak Terus Merebak..

Assalamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah dirafaqkan ke Hadrat Yang Maha Kuasa atas segala nikmat dan kurnia buat seisi alam..

28 julai 2009 - senasib dengan deretan institusi pendidikan lain, IPGM KTB turut digemparkan dengan kes beberapa orang guru pelatih yang disyaki dijangkiti wabak H1N1. Pastinya ini bukan berita baik kawan-kawan!

'perhatian kepada semua penghuni blok ------, sila berkumpul di ----- sekarang juga.'

Ahh...jari di papan kekunci laptop terpaksa dihentikan bila Ketua Blok kesayanganku membuat pengumuman..hehe..: ) Penting katanya.

unsur-unsur kemalasan terpaksa dibuang juga dan kaki ini dikerah semahunya untuk turun ke tempat perjumpaan. Bila mana mendengar tentang berita tersebut, fikiran ini terus terlontar ke suatu sudut yang cukup jauh! betul ke apa yang didengar? H1N1 bukanlah sekadar sakit biasa yang boleh sembuh hanya dengan beberapa biji kapsul atau sebotol cecair ubatan. ini virus!

Subhanallah. cuba anda bayangkan jika seekor (kurang pasti penjodoh bilangan untuk virus) virus yang menyerang pendrive atau sesebuah alat teknologi seperti laptop, apa yang akan terjadi? Paling tidak pun, fungsinya akan berkurang. kehadiran virus tersebut pasti akan menjejaskan sesuatu pada komponen itu walaupun sedikit. pasti! itu virus yang diciptakan manusia yang kemampuan akalnya terbatas!

ini? virus ini bukan ciptaan manusia pastinya!
cara merebaknya pula bukan susah.
kalau REJOICE, dengan jari pun boleh..

H1N1, dengan udara pun boleh!
Subhanallah. Maha Kuasa Allah.

Sampai bila wabak ini akan terus merebak dan merebak? adakah ia akan berkurang sedangkan mangsa jangkitannya semakin hari semakin bertambah? senjata biologi ini perlukan penawar.
tapi mampukah kita melawan wabak ini sepenuhnya?

Hanya Allah yang tahu. Kita berusaha. Kita meletakkan keyakinan yang tinggi pada Qada' dan Qadar Allah SWT. Kita tawakkal. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Itu pasti!

Info H1N1
Menurut pembacaan saya, H1N1 dalah penyakit pernafasan khinzir yang disebabkan oleh virus Influenza jenis A. Kebiasaannya virus ini tidak menjangkiti manusia. walaubagaimanapun, jangkitan pada manusia boleh berlaku. seperti sekarang. hmm..

Pada bulan March 2009, terdapat laporan mengenai peningkatan kes-kes jangkitan yang baru, virus ‘strain’ Influenza A (H1N1) pada manusia di Amerika Syarikat dan negara-negara lain. Kejadian jangkitan virus ini merebak dari haiwan kepada manusia dan dari manusia kepada manusia.

Keadaan ini amat membimbangkan Pertubuhan Kesihatan Antarabangsa, tambahan dengan adanya potensi untuk penyakit ini menjadi wabak keseluruh dunia. Kejadian penyebaran virus yang merebak dari manusia kepada manusia masih lagi menjadi tanda tanya.

virus ini boleh merebak dengan mudah. melalui udara sahaja. Jika virus-virus sebelum ini kita boleh hindari melalui sentuhan, perkongsian dan sebagainya. tapi bagaimana dengan H1N1?

kita perlu udara. untuk bernafas.
kita perlu oksigen. kita kongsi udara.
aduhai..virus..virus..

Terdapat 4 virus Influenza jenis ‘A’ yang utama, yang di kenal pasti di dalam badan khinzir. Virus-virus tersebut adalah H1N1, H1N2, H3N1, H3N2. Bagaimanapun kebanyakan kejadian jangkitan penyakit influenza virus terbaru dari khinzir adalah dari jenis H1N1.

apa tanda-tanda H1N1?
Tanda-tanda selsema khinzir pada manusia umumnya sama seperti selsema biasa termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit-sakit sendi, sakit kepala, kesejukan and keletihan. Ada juga laporan adanya tanda-tanda cirit- birit dan muntah-muntah dikaitkan dengan H1N1.

jadi, kawan-kawan yang ada simptom-simptom ni, disarankan untuk dapatkan rawatan segera dari doktor-doktor yang bertauliah.

'prevent is better than cure'
tapi apa-apa pun, segalanya terserah kepada ketentuan ILAHI.

sekian dahulu untuk kali ni.
wallahualam.

2 comments:

cik manis said...

avian influenza x effct kan manusia, but swine flu did harm people.
wonders if swine flu is Allah's way of telling to remmber Him always :)

scha said...

yup..i really agree wif u cik manis.
ni semua ketentuan ALLAH..perancangan yg ckup dipenuhi himah. manusia semakin alpa. duniawi no.1 di mata manusia skrg. subhanallah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tabung kereta :)

Daisypath Happy Birthday tickers